Veľryba v Bruggách - umenie ako podnet na kreatívne písanie
Podnetom na kreatívne písanie sa môže stať čokoľvek: predmet každodennej potreby, neživá príroda, sen, výstrižok z novín. Veľmi dobre sa dá vyťažiť aj z oblasti umenia, napr. z pozorovania krajinomaľby, knižnej ilustrácie, sochy, fotografie.

Vstúpme do sveta umenia
V tomto článku nadväzujem na predchádzajúci blog a dopĺňam ďalšie námety na zapojenie kreatívneho písania do vyučovania slovenského jazyka. Mimoriadne podnetný je svet umenia. Môžeme si z neho vyberať rozličné témy, motívy, príbehy. Vnášanie umeleckého diela do hodín slovenčiny má niekoľko výhod: má potenciál pútať pozornosť, narúšať stereotyp a prebúdzať záujem, kladie otázky a nenútene rozvíja diskusiu o dôležitých spoločenských témach, napĺňa požiadavku medzipredmetového prepájania s ďalšími oblasťami.
Pozrime sa, ako sa umelecké dielo môže zúčastňovať na precvičovaní poznatkov z morfológie, lexikológie alebo syntaxe. Nižšie uvedený model odporúčam zaradiť pri opakovacích vyučovacích hodinách.
Ako inšpiráciu pre hry s jazykom som si vzala fotografiu umeleckej inštalácie, ktorú vytvorila architektonická a dizajnérska firma STUDIOKCA. Plastika zobrazuje veľrybu a je umiestnená na pešej zóne v belgických Bruggách. Telo veľryby pozostáva z odpadu, ktorí zozbierali dobrovoľníci počas 4 mesiacov na brehoch Atlantického a Tichého oceána. Inštalácia sa výborne hodí na medzipredmetové prepojenie slovenčiny s environmentálnou aj estetickou výchovou. Diskutovať môžeme o umeleckom zámere inštalácie aj o našich vlastných postojoch k problému odpadu.
Otázky do diskusie:
Ako na vás pôsobí socha veľryby?
Z akého materiálu je vytvorená?
Kde je umiestnená a prečo?
Ako by asi vyzerala moja veľryba, ak by som ju poskladala z plastov, ktoré odhodím za týždeň, mesiac, rok?
Keď majú žiaci dostatok informácií a rozumejú autorskému zámeru, v ďalšej fáze tému rozvíjame prostredníctvom jazyka.

Vymysli názov diela
Žiaci sa dívajú na fotografiu inštalácie veľryby v Bruggách a dávajú jej vlastné názvy (1 - 2 slová). Snažia sa, aby bol názov čo najviac výstižný. Slovný materiál využijeme podľa potreby, napr. pri prezentovaní žiackych návrhov nadviažeme na lexikológiu a označujeme expresívne a neutrálne slová, knižné či cudzie slová, neologizmy ap. Môžeme identifikovať slovné druhy a bližšie sa pozrieť na ich gramatické kategórie. Žiaci hlasujú za najoriginálnejšie názvy.
Hľadaj antonymá
Žiaci sa dívajú na fotografiu a snažia sa zachytiť čo najviac protikladných dvojíc. Stačí, keď je na fotografii prítomné iba jedno slovo: napr. farebná – bezfarebná, prirodzené – neprirodzené, plastová/umelá – prírodná, živá – mŕtva, prežiť – vyhynúť, čisté – znečistené, originálne – obyčajné, nadrozmerná – malá, zaujímavé – nudné ap. Zozbierané prídavné mená môžeme ďalej triediť podľa druhu (akostné, vzťahové), precvičiť si stupňovanie či skloňovacie vzory.
Čo robí veľryba? (precvičovanie slovies)
Žiaci sa rozdelia do dvojíc a odpovedajú na otázku Čo robí veľryba? Snažia sa spísať čo najviac slovies, ktoré súvisia s veľrybou (napr. pláva, ponára sa, loví, stratí sa, smúti, trpí, kričí, žaluje), prípadne slovesá rozvíjajú aj ďalšími slovami (túži po čistej vode, vyhadzuje sa na breh...). Aktivitu môžeme pojať súťažne. Vyhráva dvojica, ktorá napíše najväčší počet slovies. Výhernou cenou môže byť nejaká „ekologická drobnosť“, napr. rozložiteľné vrecko do koša alebo semienka medonosných rastlín. Zozbierané slovesá možno využiť na precvičenie slovesného vidu a časovania alebo ich zapojiť do viet, ktoré zakreslíme do syntaktických vzťahov.
Čo by sa veľryba opýtala okoloidúceho? (vety podľa obsahu)
Žiaci sa rozdelia do dvojíc a napíšu 4 vety, ktoré by mohla povedať veľryba okoloidúcim. Zadanie upresníme tak, aby si žiaci precvičili vety podľa obsahu: Napíš 1 oznamovaciu, 1 rozkazovaciu, 1 želaciu, 1 opytovaciu vetu.
Báseň venovaná poslednej veľrybe
Žiaci píšu trojveršovú báseň podľa nižšie uvedenej štruktúry, v ktorej reagujú na tému zničeného životného prostredia. V prípade času a dostatku vôle môžu báseň ďalej vylepšovať (doplniť alebo vyskloňovať iné slová ap.).
3 prídavné mená
1 podstatné meno
3 slovesá
modrá, hladná, osamotená
veľryba
narieka, zaplietla sa (do siete), stratila (nádej)
Reťazové rozprávanie
Bola raz jedna veľryba... Každý žiak povie/doplní jednu vetu. Žiak, ktorý nasleduje v poradí, vždy nadväzuje na predchádzajúcu vetu spolužiaka a rozvíja myšlienku. Posledný žiak v reťazi príbeh/dej ukončí. Reťazové rozprávanie je veľmi vďačné, môžeme ním otvárať alebo ukončovať hodiny slovenčiny.
Literatúra
Fišer, Zbyněk a kol.: Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 226 s. ISBN 978-80-210-8545-9.
Machková, Eva: Metodika dramatické výchovy. Zásobník dramatických her a improvizací. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007. 11. upravené vydání. 155 s. ISBN 978-80-901-660-9-0.
Selingerová Bakonyi, Ludmila: Tvůrčí psaní pro děti. Edika, Albatros Media, 2023. 136 s. ISBN 978-80-266-1872-0. (e-kniha)