Kreatívne písanie na hodinách slovenského jazyka

Od písmena k slovám, od slov k vetám, od viet k príbehom… Kreatívne písanie je skvelá pomôcka v jazykovom a literárnom vzdelávaní, metóda učenia, nástroj sebavyjadrenia, zábava aj relax.

23. október 2024

Čo je kreatívne písanie?

Termín tvorivé písanie komplexne uchopuje Zbyněk Fišer a kol. v publikácii Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání (2012). Predstavuje ho ako teoreticky podrobne rozpracovanú disciplínu, ktorá systematicky popisuje a analyzuje proces tvorby textov a ich výsledného pôsobenia. Má praktický rozmer - navrhuje konkrétne metódy práce s textom a má vypracované techniky rozvoja komunikačných zručností. Fišer vidí v kreatívnom písaní skvelú príležitosť rozvinúť sebavyjadrovanie žiakov a zlepšiť ich prezentačné zručnosti. Primárnym cieľom zavádzania kreatívneho písania do školskej praxe nemá byť rozvoj literárneho talentu žiakov – nejde o to vychovať mladých básnikov, poviedkarov, románopiscov, ale žiakov, ktorí budú schopní sformulovať krátke (neskôr ucelené) texty, v súlade s ich aktuálnymi schopnosťami.

Ak si žiak osvojí kreatívne písanie, môže ho prirodzene začleniť medzi svoje pracovné metódy: počas vyučovania, pri riešení domácich úloh, triedení myšlienok o téme, pri fixovaní učiva... Túto skúsenosť potom môže uplatniť v každodennom živote, ideálne aj v osobnej rovine (písanie sa môže stať metódou sebavyjadrenia a reflektovania jeho miesta vo svete).

Úlohou učiteľa je pomôcť vybudovať žiakom pozitívny vzťah ku kreatívnemu písaniu, zachovať radosť z písania a nezmariť ho negatívnym hodnotením (napr. nedostatočnej štylistickej kvality alebo nesprávneho pravopisu).

Podľa Fišera (2012) sa kreatívne písanie môže stať aj nástrojom pre kritické posudzovanie cudzích textov, ktoré sú manipulatívne. Ak žiaci sami píšu a dôverne spoznajú proces tvorby, môžeme predpokladať, že budú citlivejší na významy vlastných aj cudzích textov. Podstatné je, aby si prirodzene osvojili pocit zodpovednosti za svoje texty a ich dosah na druhých. Táto skúsenosť im môže reálne pomôcť nadobudnúť autonómiu a schopnosť lepšej orientácie v záplave cudzích (najmä problémových) textov (Fišer a kol., 2012, s. 9 – 10).

Vlastným perom (aplikácia)

V tomto článku uvádzam výber krátkych tvorivých úloh, ktoré možno zapojiť do vyučovania slovenského jazyka (napr. v oblastiach hláskoslovie, morfológia, lexikológia). Osobitné využitie kreatívneho písania v literárnej výchove rozpracujem v samostatnom článku.

Moje iniciály

Žiaci si napíšu iniciály svojho mena. Cieľom je napísať dve slová, ktoré sa začínajú na uvedené písmená. Slová by mali zachytávať ich obľúbené činnosti alebo názvy vecí, ktoré majú radi. Príklady na moje iniciály H. Z.: hry a záhrada, hudba a zážitok, holdujem zelenine, hrušky zaváram, (o) hudbu (sa) zaujímam, hrášok zjem.
Poznámka: Táto hra sa hodí pri zoznamovaní s novým kolektívom a učiteľovi alebo novým žiakom pomáha lepšie si zapamätať mená. Pri prezentovaní slov žiaci môžu ďalej rozvinúť, prečo majú vec radi. Vtipné riešenie zadania je dovolené, pretože na niektoré iniciály budú žiaci potrebovať veľkú dávku kreativity.

Vymysli meno bytosti

Žiaci sa rozdelia na 2 skupiny. Jedna skupina vymýšľa meno bytosti, ktorá je malá, vonia, je mäkučká a príjemná na dotyk; druhá skupina vymýšľa meno bytosti, ktorá sa nerada kúpe a je extrémne zákerná (napr. Violka Záclonková, Oplan Zloduchovič ap.). Vymyslené mená možno zapojiť do témy hláskoslovie (žiakom premietneme prehľad členenia hlások, podľa ktorého urobia rozbor hlások vo vymyslenom mene) alebo aktivitu zaradíme pri precvičovaní vlastných podstatných mien či tvorbe slov odvodzovaním alebo skladaním ap. V tejto súvislosti je vhodné odkázať na nomen omen v literatúre (meno literárnej postavy vyjadruje jej vlastnosti).

5 najdôležitejších predmetov tohto sveta

Žiaci dostanú úlohu zostaviť rebríček 5 najdôležitejších predmetov tohto sveta (Selingerová Bakonyi, 2023, s. 27). Svoje návrhy zdôvodňujú, prípadne po spoločnej dohode rebríček prepisujú. Do jeho tvorby sa premietnu priority alebo praktické úvahy o prežití: zaradia tam vodu, jedlo, mobil, internet či aj knihu? V 2. kroku môžu zo slov utvoriť vety, spoločne im určiť gramatické kategórie a precvičiť si určovanie vzorov.

Abeceda športu

Podobný princíp zhromažďovania podstatných mien umožňuje hra, v ktorej žiaci abecedne vymenúvajú slová, ktoré súvisia s vybranou oblasťou (napr. šport, príroda, doprava, veda). Učiteľ zberá návrhy žiakov a zapisuje ich.
Príklady zo športu: a – atletika, b – bicykel, c –cyklistika, d – dres, e – ekvilibristika, f - futbal ap. V 2. kroku sa pokračuje gramatickým rozborom spísaných slov.

Mačka vo vreci

Žiak (či dvojica žiakov) si ťahá z nepriehľadného vreca neznámy predmet. Vo vreci môže byť ceruzka, šiška, hracia skrinka, prsteň, nožnice, ponožka, záložka, plyšová hračka, štipec atď. Žiak má zatvorené oči, vytiahne z vrecka predmet, ktorý spoznáva iba po hmate a snaží sa ho ostatným popísať.

V ďalšej fáze pracujú žiaci s predmetom nasledovne:

a) Odpovedajú na otázku „Čo je to?“ a zaznačia si 1 slovo či slovné spojenie. Podstatnému menu určia gramatické kategórie a vzor.
b) Odpovedajú na otázku „Aké to je?“ a spisujú 5 prídavných mien, ktoré s vecou súvisia. Prídavné mená môžu následne triediť podľa druhu (akostné, vzťahové) a priradiť ich k správnemu vzoru (pekný, cudzí).
c) Zapíšu 3 slovesá - čo sa s vecou bežne robí. Potom vymyslia ďalšie 3 slovesá, ktoré vyjadrujú katastrofický scenár, čo by sa s vecou za neobvyklých okolností dalo urobiť či mohlo stať (napr. hracia skrinka hrá, upokojuje, uspáva vs. pokazí sa, lezie na nervy, rozbije niekomu hlavu).
d) Nasleduje zadanie: Predstavte si, že tieto predmety vyplavilo more. Všetky veci sa stretli na pláži, možno ich do mora odhodili ľudia a možno ich stratili. Zapojte predstavivosť a zapíšte si postrehy: Odkiaľ vec pochádza? Komu patrila? Má táto vec nejaký príbeh?

Podľa času sa rozhodujeme, či príbehy odprezentujú iba dobrovoľníci alebo zrealizujeme spoločné reťazové rozprávanie. (Ak žiaci pracujú vo dvojiciach, určia si hovorcu.)

Príklad: (Žiak 1) „Som prsteň, ktorý vypadol hobitovi menom Frodo počas cesty do Mordoru. A ty si kto?“ (Žiak 2) „Som ponožka a patrila som jednému pirátovi. Našťastie ma odfúklo do mora a už nemusím byť na jeho nohe. A ty si kto?“ (Žiak 3) „Som hracia skrinka...“ atď.

Ďalšie námety ku kreatívnemu písaniu na hodinách slovenčiny pozri v e-publikácii Zbierka aktivít na upevňovanie učiva zo slovenského jazyka (Hĺbavo, 2024). K precvičovaniu čísloviek pozri napr. Kalendárium, k časticiam napr. Interview s osobou, ktorú uniesli mimozemšťania, k citoslovciam aktivitu Zapíš to! či Typológia smajlíkov.

Záver

Kreatívne písanie má široké uplatnenie: slúži vo vyučovaní materského jazyka a cudzích jazykov, je skvelým interpretačným nástrojom v literárnej výchove, plní socializačnú funkciu, je nástrojom učenia a sebapoznávania, má psychoterapeutické využitie.
Čím viac komunikačných situácií budú žiaci prežívať, tým lepšie komunikačné zručnosti nadobudnú. Výhodou kreatívneho písania je, že gramatika je jeho prirodzenou súčasťou a gramatické javy sa riešia situačne a na príkladoch, ktoré žiaci vytvorili vlastným perom.

Literatúra

Dočekalová, Markéta: Tvůrčí psaní pro každého. Praha: Grada Publishing, 2006. 150 s. ISBN 80-247-1602-X.
Fišer, Zbyněk a kol.: Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 226 s. ISBN 978-80-210-8545-9.
Machková, Eva: Metodika dramatické výchovy. Zásobník dramatických her a improvizací. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007. 11. upravené vydání. 155 s. ISBN 978-80-901-660-9-0.
Selingerová Bakonyi, Ludmila: Tvůrčí psaní pro děti. Edika, Albatros Media, 2023. 136 s. ISBN 978-80-266-1872-0. (e-kniha)

Vytvoriť účet

Nemáte ešte účet na Hĺbavo.sk?

Zaregistrujte sa

Prihlásenie